Miksi nimitetään teoksen ensimmäisen painoksen kappalenumerointia?Muistaakseni sillä numerolla on jokin nimitys.

Kysytty

Miksi nimitetään teoksen ensimmäisen painoksen kappalenumerointia?Muistaakseni sillä numerolla on jokin nimitys.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kappalenumeroidusta painoksesta voidaan käyttää nimeä bibliofiilipainos.

Suomessa puhutaan tavallisesti vain numeroiduista kirjoista tai painoksista, koska tämä on yleensä oleellinen tunnusmerkki.

Joskus osa kirjan ensipainoksesta on numeroitu. Numeroitu kappale on arvokkaampi kuin numeroimaton ja alkupään numero arvokkaampi kuin loppupään. Tällöin bibliofiilipainoksen rinnalla on siis toinen, numeroimaton ja suurempi painos, joka on yleensä myös halvempi.

On myös mahdollista, että numeroitu ensipainos on teoksen ainoa painos.

Lähteet:

Kalevi Kuitunen: "Kirjatoukan tietolipas" (1994), s. 108-109.

http://www.mikawaltariseura.fi