Otsikko
Miksi koiras sorsan pään höyhenissä on "metallisen" näköinen pinta?

Kysytty

Miksi koiras sorsan pään höyhenissä on "metallisen" näköinen pinta?

Vastaus

Vastattu

Suomessa pesiviä sorsalajeja on noin 35 ja säännöllisiä vierailijoita parikymmentä. Tunnetuin sorsalintumme on sinisorsan juhlapukuinen koiras, jonka pää on vihreänhohtoisesti musta.

Vesilinnuilla on tiivis höyhenpeite, jonka läpi vesi ei pääse tunkeutumaan. Sorsalintujen pyrstön yläpuolella on rasvarauhanen, josta erittyvän rasvan ansiosta höyhenpeite säilyy vedenpitävänä.

Lähteet ja lisätietoa:
Luontoportti: Sinisorsa
Peda.net: Vesilinnut