Voivatko linnut vahingossa lentää liian kauas merelle jolloin ne eivät enää jaksa lentää takaisin maalle?

Kysytty

Voivatko linnut vahingossa lentää liian kauas merelle jolloin ne eivät enää jaksa lentää takaisin maalle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä tällaista ihan ilmeisesti tapahtuu. Merimatkojen kuvauksissa kerrotaan uupuneista maalinnuista, jotka harhailevat merellä ja laskeutuvat laivan kannelle lepäämään. Internetistäkin löytyy tällaisia kertomuksia – ainakin englanniksi. Esimerkiksi sivulla http://www.noozhawk.com/article/120211_captains_log_tiny_bird_lost_at_s…
kapteeni kertoo pienestä linnusta, joka oli eksynyt monen kilometrin päähän maasta ja pelastui vain sen ansiosta että laiva osui paikalle.

Monet muuttolinnut, jotka lähtevät ylittämään merta, uupuvat kesken matkan ja menehtyvät, kuten biologi Riku Lumiaro toteaa seuraavalla sivulla:
http://mmm.multiedition.fi/syke/luonnon_kirjo/2011/1-2011/5-talvi.php

Mutta tämä on tietysti eri asia – muuttolinnut kun eivät päädy meren ylle vahingossa.