Miksi kansanedustaja on eri asemassa kuin ns tavallinen meikäläinen kun jotain tapahtuu? Esim uhkailu / pahoinpitely tms. Ymmärrän asian vakavuuden, mutta en…

Kysytty

Miksi kansanedustaja on eri asemassa kuin ns tavallinen meikäläinen kun jotain tapahtuu? Esim uhkailu / pahoinpitely tms. Ymmärrän asian vakavuuden, mutta en ymmärrä miksi emme ole samanarvoisia ihmisiä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Perustuslakimme antavat kansanedustajalle laajemman toimintavapauden sekä tehokkaamman rikosoikeudellisen suojan kuin tavalliselle kansalaiselle. Kansanedustajaan kohdistettujen rangaistavien tekojen (pahoinpitely, kunnianloukkausrikokset, henkirikokset, laiton vapaudenriisto jne.), jotka tehdään kostonomaisesti ja tietoisena kohteen kansanedustajuudesta, olivat vielä vuoden 1928 valtiopäiväjärjestyksen mukaan rangaistavia erityisen raskauttavien asianhaarojen vallitessa tehtyinä tekoina. Sääntely on sittemmin poistettu perustuslaista, eli kansanedustajat ovat periaatteessa rikoslain takaaman oikeussuojan piirissä niin kuin kuka tahansa kansalainen. Käytännössä rikollisia tekoja puntaroitaessa poliittiset motiivit toimivat kuitenkin yhä rangaistuksia koventavana tekijänä, koska ne on tulkittavissa hyökkäyksiksi poliittisiin perusoikeuksiin kuuluvaa sananvapautta vastaan. Kansanedustaja ei siis ole rikoksen uhrina erityisasemassa niinkään kansanedustajana kuin kansanedustajuutensa vuoksi tapausta tutkittaessa ja rangaistusta määrättäessä teon tavallista vaikeammin kiistettävissä olevan poliittisen motiivin vuoksi. Epäilemättä juuri tästä syystä rikoksen kohteiksi joutuneet kansanedustajat yleensä poikkeuksetta tähdentävät tekojen poliittista luonnetta ("Hänellä oli selkeästi poliittinen motiivi, hän haukkui minua Natosta ja juutalaisuudesta." – Ben Zyskowicz, Iltalehti 25.3.2023)

Lahdessa joulukuussa 2021 kansanedustaja Sebastian Tynkkysen pahoinpidellyt nainen tuomittiin 60 päiväsakkoon. Tekijän mukaan pahoinpitely ei ollut poliittisesti motivoitunut, mutta käräjäoikeus ei pitänyt tätä uskottavana. Poliittinen motiivi korotti pahoinpitelijän rangaistusta noin 15 päiväsakon verran. ("Tynkkysen käsityksen mukaan motiivi oli 'äärimmäisen selkeästi poliittinen'." – Iltalehti 7.12.2021)

Lähteet:
Oikeustiede:parlamentaarinen immuniteetti – Tieteen termipankki
Oikeustiede:poliittiset perusoikeudet – Tieteen termipankki
Tynkkystä nyrkillä lyönyt lahtelaisnainen sai teostaan sakot. - Etelä-Suomen sanomat 29.9.2022

1 ääntä

Kommentit

Kaikki ovat samanarvoisia, mutta toiset vain ovat samanarvoisempia kuin toiset :)