Miksi joissakin elokuvissa välähtää joko risti tai pallo oikeassa yläkulmassa.

Kysytty

Miksi joissakin elokuvissa välähtää joko risti tai pallo oikeassa yläkulmassa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Elokuvissa vilahtavat ylimääräiset pallot tai ristit olivat entisaikoina elokuvateatterien koneenkäyttäjiä varten filmeihin tehtyjä "varoitusmerkkejä", jotka ilmaisivat, että filmikela on loppumassa ja että on aika käynnistää seuraava kela. Yhdelle filmikelalle mahtui 35 millimetrin filmiä noin 10 minuutin ajaksi (mykkäelokuvaa noin 15 minuutiksi), joten pitkien elokuvien keskeytymätöntä esitystä varten elokuvateattereissa oli kaksi projektoria, ja koneenkäyttäjän tehtävänä oli huolehtia mahdollisimman saumattomasta siirtymästä projektorilta toiselle. Meneillään olevan kelan lopun lähestymisen osoittamiseksi kehitettiin vuosien mittaan useita erilaisia menetelmiä, joista filmiin itseensä tehdyt merkinnät olivat yleisin tapa viestiä projektorin käyttäjälle lähestyvästä kelanvaihdosta. Tavallisesti nämä olivat filmin oikeaan yläkulmaan sijoitettuja ympyröitä, mutta myös risti- tai tähtikuviota käytettiin.

Lähteet:
Richard W. Haines, The moviegoing experience, 1968–2001
Richard Wallace & Jon Burrows, Reel change : a history of the British cinema from the projection box