Mitä tarkoittaa että sijaantulo-oikeus on RAJATON?

Kysytty

Hei,mitä tarkoittaa että sijaantulo-oikeus on RAJATON?

Vastaus

Vastattu

Perintökaaressa (40/1966) säädetty perintöoikeudesta:

 "2 luku.

Sukulaisten perintöoikeudesta.

1 §.

Lähinnä saavat perinnön rintaperilliset.

Kukin lapsista saa yhtä suuren osan perinnöstä. Milloin lapsi on kuollut, tulevat lapsen jälkeläiset hänen sijaansa, ja joka haara saa yhtä suuren osan." https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1965/19650040

 Perimys etenee parenteeleittain eli perillisryhmittäin. Parenteeleja on kolme. Ensimmäiseen kuuluvat rintaperilliset ja heidän jälkeläisensä. Tässä parenteelissa on rajaton sijaantulo-oikeus, eli kuolleen perillisen sijaan tulevat hänen rintaperilliset. Toiseen parenteeliin kuuluvat vanhemmat ja heidän jälkeläisensä eli perittävän sisarukset ja puolisisarukset. Myös tässä parenteelissa on rajaton sijaantulo-oikeus. Kolmanteen parenteeliin kuuluvat isovanhemmat ja heidän jälkeläisensä parenteelissa. Sijaantulo-oikeus on vain perittävän tädeillä, sedillä ja enoilla. Serkut eivät peri. https://blogs.helsinki.fi/avoin-johdatusoik/perheoikeus/#_Toc524354422