Asuin lapsuuteni (1950-luku) Hakaniemessä. Nyt teen "kirjaa" siitä ajasta. Mutta unohtuneet ovat niiden elokuvateattereiden nimet - muistaakseni kolme…

Kysytty

Asuin lapsuuteni (1950-luku) Hakaniemessä. Nyt teen "kirjaa" siitä ajasta. Mutta unohtuneet ovat niiden elokuvateattereiden nimet - muistaakseni kolme kappaletta - jotka olivat Hakaniemen laidalla. Yksi taisi ollla "nonari" - non-stop-leffa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Osoitteessa Hämeentie 2 oli vuosina 1939–1979 elokuvateatteri Tuulensuu. Ennen sitä ja sen jälkeen teatteri toimi Arena-nimisenä. Porthaninkatu 1:ssä tai Toinen linja 5:ssä oli elokuvateatteri Fenix vuoteen 1963 ja Hämeentie 8:ssa Kaleva vuoteen 1964 saakka. Siltasaarenkadulla oli kaksi elokuvateatteria, Plaza ja Pallas. Plazan toiminta päättyi 1955 ja Pallaksen 1957.

Lähteet:
Helsingin seudun elokuvateattereita 1900-luvun alusta lähtien
https://kavi.fi/fi/kirjasto/aineistot/helsingin-seudun-elokuvateatterei…
Helsinki metropolitan area cinemas throughout the ages
http://www.communitywalk.com/kinohelsinki