Miksi "ei toukka vauvahyönteisiä" kutsutaan nympheiksi?

Kysytty

Miksi "ei toukka vauvahyönteisiä" kutsutaan nympheiksi?

Vastaus

Vastattu

Esimerkiksi luteilla on vähittäinen muodonvaihdos, niiden toukkavaiheita kutsutaan nymfeiksi, koska eivät ole matomaisia, vaan muistuttavat muodoltaan aikuisia luteita. Nymfivaihe on niillä hyönteisillä, joilla on osittainen muodonvaihdos. (Kutsutaan myös vähittäiseksi tai vaillinaiseksi muodonvaihdokseksi.)

Hyönteisistä löytyy paljon hyödyllistä tietoa Ötökkätieto-sivustosta.