Miksi ampiaiset menevät pääle näin Syksyllä ?

Kysytty

Miksi ampiaiset menevät pääle näin Syksyllä ?

Vastaus

Vastattu

Koko kesän ajan ampiaispesän toukista huolehtineet työläiset jäävät syksyn tultua ikään kuin heitteille ja työttömiksi. Ne ovat tehtävänsä tehneet, niitä ei enää tarvita. Vailla päämäärää lenteleviä ampiaisia "alkaa pyöriä miltei joka puolella", niin kuin Juhani Itämies mainiossa pistiäiskirjassaan Paarman puremaa työläisarmeijan syksyistä tilannetta luonnehtii. Tämä lisää tuntuvasti törmäysriskiä ihmisten kanssa. Vain pesästä syntyneet uudet kuningattaret talvehtivat.

Lähde:
Juhani Itämies, Paarman puremaa : tietoa ja tarinaa kesän pistäjistä