Mikö on nimen Eepi tarkoitus ja alkuperä?

Kysytty

Mikö on nimen Eepi tarkoitus ja alkuperä?

Vastaus

Vastattu

Hei,

Eepi on aika harvinainen nimi, josta ei löydy oikein tietoa. Kyseessä on pääasiassa miehille annettu nimi. Digi- ja väestötietoviraston (ent. Väestörekisterikeskus) nimipalvelun tietokannan mukaan nimeä on annettu joitain kymmeniä viime vuosisadan alkupuollella ja nyt 2000-luvun molemmin puolin. Joinain vuosikymmeninä nimeä on annettu niin vähän (alle viisi), että tieto merkitään molempien sukupuolten sarakkeisiin tietosuojan takia.

Todennäköisesti Eepi nimenä kuuluu Erik-nimen johdannaisiin joita Kustaa Vilkunan Etunimet-opus mainitsee mm. Eirikki, Erikka, Riikki, Era, Ero, Eeri, Eeru, Eka, Eke, Eki, Eko, Eku, Ekka, Ekke, Ekki, Ekku, Eekke, Eekki, Eekko, Eekku, Eppo, Eppu, Eetsa, Ertsa, Eirikka, Eiro, Eikka, Ierkka jne... Tunnetaanhan entinen jääkiekkoilija Erik Hämäläinen Eepinä, mikä vahvistaisi tätä arvailua. Erik on skandinaavista perua ja tarkoittaa "yksin hallitsevaa" (sanan lopussa siis ruotsin valtakuntaa tarkoittava rik).

Lähteet:

Digi- ja väestötietoviraston (ent. Väestörekisterikeskus) nimipalvelu

Vilkuna, Kustaa: Etunimet (4. uud. laitos, 2005)