Otsikko
Mikä runo ja kenen: Mun huonehessain seinäll on, yks vanha taulu koruton. Se siin on ollut monta vuotta ja usein ihailen mä tuota. En tiedä, mikä siinä…

Kysytty

Mikä runo ja kenen: Mun huonehessain seinäll on, yks vanha taulu koruton. Se siin on ollut monta vuotta ja usein ihailen mä tuota. En tiedä, mikä siinä viehättää? Lumenko peittämä harmaapää vai silmäin lempeä katse tuoko...Jotain sinne päin se menee. Haluaisin sen kokonaisuudessa, voisin kirjoittaa äidilleni äitienpäiväkorttiin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runo on Paavo Cajanderin ja kuuluu kokonaisuudessaan näin:

Mun huonehessain seinäll' on
yks kuva halpa ja koruton,
se siinä ollut on monta vuotta,
ja aina ihailen ma tuota.

En tiedä,mi siinä niin viehättää,
lumenko peittämä harmaa pä,
vai suruin uurtamat vaot nuoko,
vai silmän lempeä tuike tuoko.

En tiedä;mutta niin lämmin on
sen läheisyyn kuin auringon,
ja onpa kuin hänen katsannastaan
heloittais taivahan rauha vastaan.

Ma tuntikausia ihaillen
kuvaa tuot'yhä katselen,
ei sulho kultoaan punastuvaa,
niin tyystin katso kuin minä kuvaa.

Ja kun katson niin vähittäin
herääpi muistoja mielessäin,
niin armahaita,niin ihanoita
ja kaivatessani katkeroita.

Ma poies mennehen polvekseen
näen lapsuusmaailman riemuineen,
näen kynttilöitä ja joulupuita
ja ystävyksiä hymysuita.

Ja onpa kuin kuva elon sais
ja muo hellästi katsahtais,
ja onpa kuin hänen katsannastaan
helottais taivahan rauha vastaan.

Ja senhän vuoksi niin lämmin on
sen läheisyys kuin auringon,
mut ken se onpi se armahainen?
Mun oma äitini on se vainen.

Runon löytää ainakin Satu Koskimiehen ja Juha Virkkusen toimittamasta teoksesta "Runo on vapaa".

147 ääntä

Kommentit

Entä mikä runo alkaa sanoin "mustatukkainen tyttöni sinä ajattelet että olen vahtikoira..." ja kuinka tuo jatkui, jäi vaivaamaan enkä löydä googlella.

hieno runo , kumpa tälläisiä nykyaikakin tuottaisi , eikä jonnijoutavaa katkokäveyä, ymmärrystä vailla olevaa, muka viisasta että ihan laittaa toise
viisaan ajattelemaan .

Kiitos olen todella hyvilläni että sain runon jota etsin.

Kiitos! Aivan ihana runo josta muistin vain muutaman säkeiston.
90- vuotia Erkki lausui tänään tämän omalle äidilleen Sunbyberin perjantai kerhossa.

Runo kulkenut mukanani 78 vuotta. Pikkutyttönä lausuin tätä koulun ja muissa juhlissa. Näen vieläkin silmissäni äitini kyyneleet, hänen kuunnellessaan runoa. Kyllä ennenkin osattiin. Kiitos, kiitos!

7lssäni

Runo kulkenut mukanani 78 vuotta. Pikkutyttönä lausuin tätä koulun ja muissa juhlissa. Näen vieläkin silmissäni äitini kyyneleet, hänen kuunnellessaan runoa. Kyllä ennenkin osattiin. Kiitos, kiitos!

7lssäni