Mikä ovat Helmet-kirjastossa vanhimmat (julkaisuvuodeltaan) jouluaiheiset kirjat englanniksi ja suomeksi?

Kysytty

Mikä ovat Helmet-kirjastossa vanhimmat (julkaisuvuodeltaan) jouluaiheiset kirjat englanniksi ja suomeksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vanhoissa kirjoissa on usein huonosti asiasanoja, ja jos kirjan nimessäkään ei ole joulua, ei kirja ehkä tule hakutuloksiini.

Tällaiset haun perusteella vanhin suomenkielinen jouluteos olisi Charles Dickensin "Joulun-aatto" vuodelta 1878. Suomalainen vanhin kirja olisi J. L. Runebergin "Joulu-ilta" vuodelta 1881. Vanhin kokonaan jouluaiheinen alun perin suomeksi kirjoitettu kirja lienee Theodolinda Hahnssonin "Joululahjat" vuodelta 1891.

Englanniksi vanhin saattaa olla Thornton Wilderin "The Long Christmas Dinner" vuodelta 1931. Dickensin "A Christmas Carol in Prose Being" on vuodelta 1938.