Otsikko
Mikä on vialla, kun reilu vuoden ikäinen syrkki on aikaisemmin nukkunut kiltisti pesässään, mutta nyt nukkuu häkin nurkassa? Joka yö hän käy täyttämässä pesän…

Kysytty

Mikä on vialla, kun reilu vuoden ikäinen syrkki on aikaisemmin nukkunut kiltisti pesässään, mutta nyt nukkuu häkin nurkassa? Joka yö hän käy täyttämässä pesän ja sen oviaukon purulla ja minä avaan kulkuaukon illalla. En ole siivouksen yhteydessä käyttänyt pesuaineita, järjestystä ei ole muutettu.

Vastaus

Vastattu

Kenties ongelma piileekin juuri siinä, ettei häkin järjestystä ole muutettu. Hamsteri kaipaa vaihtelua. Luonnossa se vaihtaa elinympäristöään erittäin nopeasti. Pitkästymisen ehkäisemiseksi hamsterin häkkiin pitäisi tämän tästä sijoitella uutta esineistöä, jota voi nuuhkia tai tutkiskella tai jonka läpi voi ryömiä tai jossa voi piilotella ja kiipeillä.

Lähde:
Peter Hollmann, Hamsterini ja minä