Lemmikkiterapiasta lähteitä suomeksi; kirjoja, lehtiartikkeleja, ihan mitä vain.

Kysytty

Lemmikkiterapiasta lähteitä suomeksi; kirjoja, lehtiartikkeleja, ihan mitä vain.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lähinnä tuntuisi löytyvän artikkeleita, joista suurin osa käsittelee ratsastusterapiaa. Tässäpä niistä joltinenkin lista: Kiviniemi, Eeva: Koira tuo terveyttä, Kotilääkäri 2000, nro 1; Puusaari, Hille: Mirrit ja Mustit kotipsykologeina, Mielenterveys 1996, nro 3; Lemmikki pitää omistajansa terveenä, Kunto Plus 1994, nro 12; Delfiinien ihmeelliset terapeuttiset kyvyt: eläinkunnan parhaat psykologit, Tieteen Kuvalehti 1993, nro 4; Purola, terhi: hevonen toimintaterapeutin työtoverina, Toimintaterapeutti 2000, nro 5; Arajärvi, Anne: Ratsastusterapia kuntoutuksen osana, Kuntoutus 2000, nro 2;Friman, Terhi: Erityisratsastuksesta tuli uusi työ (Tapasimme Annette Lindroosin), Helsingin Sanomat 29.3. 2000; Vainikainen, Tuula: Elämää Sateenkaarella, Lapsen Maailma 1998, nro 6-7; Parkkonen, Hyppe: Ratsastusterapiassa voi palata syliin, Mielenterveys 1998, nro 1; Mäenpää-Wirtz, Leena: Tallipäivä tuo riemua koko viikoksi, Helsingin Sanomat, 11.3.1998; Valtonen, Aija: Hevonen on taitava terapeutti: Eläinmaailma 1997, nro 8; Pirttikoski, Raimo: Vammaiselle ratsastajalle hevonen on iso elämys, Keskisuomalainen, 10.8. 1996; Halonen, Satu: Ratsun selässä syväkin solmu aukeaa, Ketju 1994, nro 3; Mikkonen, Mirja: Ratsastusterapia tulossa osaksi reumalasten kuntoutusta, Reuma 1993, nro 5; Mäkinen, Eija: Satu Selvinen ja hevoset ovat terapeuttinen parivaljakko, Kotilääkäri 1989, nro 11; Alasjärvi, Merja: Ratsastus vammaisenkin oikeus, CP-lehti 1989, nro6; Lammi, Arja: Nouse ratsaille, CP-lehti 1985, nro 3.

Myös internetistä tuntuisi löytyvän linkkejä lähinnä ratsastusterapiasta. Ainakin osoitteissa http://www.netti.fi/ratsastuskeskus/tera.html ja http://www.kuntoutusliitto.fi/sklrt.html löytyy jonkin verran tietoa tästä aiheesta. Kuntoutusliitosta tilattavissa olevat ratsastusterapiaa koskevat julkaisut löytyvät osoitteesta http://www.kuntoutusliitto.fi/skl006.html. Ko. julkaisuista kirjastoihin on hankittu nämä:
Lammi, Arja: Vammainen ratsastajana (1986); Hevonen vammaisen palveluksessa (1987); Lehtonen, Vuokko & Veste,r Marianne: Anna minullekin mahdollisuus ratsastaa (1993).