Mikä on tämä ISO 20mm pitkä ampiaisen/herhiläisen näköinen musta hyönteinen?

Kysytty

Mikä on tämä ISO 20mm pitkä ampiaisen/herhiläisen näköisen mustan hyönteisen, sarvien päissä vaalea keltaista ja jalkojen päissä. Keskivartalossa keskellä valkoinen täplä.
Muuten kokonaan musta. Salamavalo hämää että näyttää ruskealta. Päivänvalossa ilman salamaa pikimusta.

Vastaus

Vastattu

Olisikohan tuo samanlainen turilas, joka pelotteli Turussa? Näyttää valokuvassa samalta. Iltasanomat Silloin kyseessä olisi jättipuupistiäinen, tieteelliseltä nimeltään urocerus gigas. Piirroskuvana hyönteinen ei ole yhtä yhdennäköinen. Metsiemme pistiäisiä. Luontoportti.