Otsikko
Mikä on superlatiivimuoto sanasta valmis? Lehtitietojen mukaan sanalla transaktio tarkoitetaan sitä, kun transihminen elää oikeaksi kokemassaan sukupuolessa?…

Kysytty

Hei,
mikä on superlatiivimuoto sanasta valmis?

Lehtitietojen mukaan sanalla transaktio tarkoitetaan sitä, kun transihminen elää oikeaksi kokemassaan sukupuolessa? Onko kyseessä verbi? Miten sanaa käytetään? Esim. veljeni...?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielikellossa 1/2002 julkaistun, komparaation keinoja käsittelevän Riitta Erosen artikkelin mukaan sana 'valmis' kuuluu niihin adjektiiveihin, jotka eivät yleensä komparoidu. Tämä johtuu siitä, että sana kuvaa jo sinänsä ominaisuuden ääripäätä. Voidaan toki sanoa, että esimerkiksi rakenteilla oleva talo on valmiimpi kuin toinen, mutta kun molemmat on saatu valmiiksi, toinen ei voi olla enemmän valmis. Samaan tapaan kahdesta ilmaisesta asiasta toinen ei voi olla enemmän ilmainen kuin toinen eikä kolmesta vaihtoehdosta mikään eniten ilmainen.

Erosen artikkeli on luettavissa verkossa: http://www.kielikello.fi/index.php?mid=2&pid=11&aid=1314.

Transsukupuolisuuteen liittyvä termi on transitio, transaktio puolestaan liittyy taloustieteeseen ja tietotekniikkaan. Transitio sanana merkitsee siirtymää tai muuttumista, ja tässä yhteydessä sillä viitataan koko sukupuolenkorjausprosessiin. Prosessi voi pitää sisällään erilaisia vaiheita, kuten hormonihoidot, kirurgiset hoidot sekä nimen ja henkilötunnuksen muuttaminen.

Sosiaalisella transitiolla tarkoitetaan siirtymistä elämään todellisen sukupuolen mukaan sosiaalisissa tilanteissa esim. jo ennen juridista prosessia. Siihen voi kuulua esimerkiksi kutsumanimen vaihtaminen ja vaatetuksen ja muun ilmaisun muuttaminen.

Verbiksi transitio ei taida suomen kielessä taipua. Voisi siis sanoa, että 'veljeni käy läpi transitiota' samaan tapaan kuin 'veljeni käy läpi sukupuolenkorjausprosessia'. Transitio-sanalla on kuitenkin myös yleisempi merkityksensä, joten sellaisenaan se ei välttämättä kerro kovin paljon kuulijalle, joka ei tunne aihepiirin sanastoa.

Lähteet:
Transtukipiste (http://transtukipiste.fi/sukupuolen-korjaus-suomessa/)
Sukupuolikuu-foorumi (http://sukupuolikuu.foorumini.com/t27-terminologiaa)