Mikä on sukunimen SAINIO,alkuperä ja mitä se tarkoittaa?

Kysytty

Mikä on sukunimen SAINIO,alkuperä ja mitä se tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sukunimi Sainio voitaneen lukea kuuluvaksi niihin uusiin nimiin, joita otettiin käyttöön kansallisuusaatteen alullepaneman 1800-luvun jälkipuoliskon ja 1900-luvun alun sukunimien suomalaistamisen yhtyedessä. Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan Sukunimet-kirjan mukaan nimeä on otettu runsaasti käyttöön erityisesti maamme lounaisosassa vuonna 1906, jonkin verran myös Itä-Suomessa.

Sainiota muistuttavia nimiä on kirjattu eri puolilla Suomea jo 1400- ja 1500-luvuilla (Saynyola, Sainoin), mutta Sainio-muodossa siitä tunnetaan esiintymiä vasta 1800-luvulta. Haukiputaalta on kirjattu Abr: Johs: Sainio vuonna 1844. Varhaisimpia nimensä Sainioksi suomentaneita oli vuonna 1876 porilainen Frans Viktor Sillberg (s. 1852).

Sana "sainio" kuuluu sanaperheeseen saani/saini/sainio, johon kuuluvat sanat merkitsevät ajelu-, laita-, kirkkorekeä tai poronrekeä, -kelkkaa.

Lähteet:
Pirjo Mikkonen & Sirkka Paikkala, Sukunimet
Suomen kielen etymologinen sanakirja. 3

14 ääntä
Asiasanat

Kommentit

sainio on synonyymi sanalla soihtu, sana sisältyy esim vanhaan ruotsalais-suomalaiseen sanakirjaan sanan bloss suomenoksena!

Sainio on versio sanasta vainio. Vainiot ovat isoja alueita, sainio on pienempi tai rajattu peltoalue.