Mikä on sarjajuva-sanan etymologia? Onko sarjakuvista joskus käytetty jotain toista nimitystä Suomessa?

Kysytty

Mikä on sarjajuva-sanan etymologia? Onko sarjakuvista joskus käytetty jotain toista nimitystä Suomessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sarjakuva on juonellinen piirroskuvasarja, johon tavallisesti liittyy teksti (Kielitoimiston sanakirja). Sarja-sanalla on vastineita sekä lähi- että etäsukukielissä. Sana on mitä ilmeisemmin vanha ja omaperäinen. Kuva-sana on vanha germaaninen laina. (Nykysuomen etymologinen sanakirja / Kaisa Häkkinen. - Helsinki : WSOY, 2005)

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Ainakin Aku Ankka -lehden ilmestymisen alkaessa Suomessa (1951) puhuttiin myös kuvasarjoista. AA:n mainoksessa sitä kutsuttiin kuvasarjalehdeksi.

Kommentoija on oikeassa. "Kuvasarja" on hakusanana Nykysuomen sanakirjan ensimmäisessä osassa, joka ilmestyi vuonna 1953 ja jonka käsikirjoitus oli valmis jo 1940-luvun lopulla. Ensimmäisenä esimerkkinä on "päivälehtien kuvasarjat".
Hakusana "sarjakuva" tuli viidenteen osaan (1959), selityksenä: juonellinen, kertova piirroskuvien sarja. Teoksessa ei oteta kantaa vaihtoehtojen keskinäiseen paremmuuteen tai yleisyyteen.
Oma kokemus 1960-luvulta: yhteislyseon suomenopettaja piti kuvasarja-sanaa parempana.
https://www.kotus.fi/sanakirjat/muut_sanakirjat/nykysuomen_sanakirja_%2…