Otsikko
Mikä on sanan eräpäivä alkuperä? Onko sillä mitään tekemistä erän (metsästyksen) kanssa?

Kysytty

Mikä on sanan eräpäivä alkuperä? Onko sillä mitään tekemistä erän (metsästyksen) kanssa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eräpäivä tarkoittaa päivää, jona maksuerä viimeistään on suoritettava. Kielitoimiston sanakirjan mukaan eräpäivän toinen muoto on erääntymispäivä. Näin ollen alkuosa erä- tarkoittaa siis erääntymistä (erääntyä = joutua maksettavaksi), mutta se voisi viitata myös erään (erä = erillinen osa, pyyntiosuus, määrä). Eräily tuskin liittyy eräpäivän etymologiaan lainkaan.

Erä-sanan alkuperästä lisää Suomen etymologisessa sanakirjassa.

Erääntyä-sanan merkitys Kielitoimiston sanakirjassa.

2 ääntä

Kommentit

Eräpäivä ja erääntymispäivä esiteltiin samanarvoisina synonyymeinä jo Suomen kielen perussanakirjassa vuonna 1990.

Nykysuomen sanakirjassa on hakusanoina sekä eräpäivä että erääntymispäivä, mutta jälkimmäistä pidetään parempana. Sanakirjan ensimmäisen osan käsikirjoitus oli valmis ladottavaksi vuonna 1948, joten esimerkit ja suositukset ovat 1940-luvulta. Sodanjälkeisissä oloissa kirja saatiin myyntiin vasta 1950-luvun puolella. (HS 17.2.1950 s. 4)
https://kaino.kotus.fi/ns/Nykysuomen_sanakirja_1_A-I.pdf

Sanoja eräpäivä ja erääntymispäivä näkyy käytetyn viime vuosisadan alkupuolen sanomalehdistössä vaihdellen samassakin kirjoituksessa samaa tarkoittavina.
https://digi.kansalliskirjasto.fi/search?query=er%C3%A4%C3%A4ntymisp%C3…

Näissäkään lähteissä mikään ei viittaa siihen, että lainojen, maksujen, vekselien, vakuutusten jne. erääntyminen liittyisi eränkäyntiin, metsästykseen tai erämaahan.