Mikä on paras tietolähde, jos haluaa tietää, onko jokin tietty kirja käännetty suomeksi? Esimerkiksi löytää netistä jonkin kirja-arvostelun italiankielisestä…

Kysytty

Mikä on paras tietolähde, jos haluaa tietää, onko jokin tietty kirja käännetty suomeksi? Esimerkiksi löytää netistä jonkin kirja-arvostelun italiankielisestä kirjasta ja haluaisi tietää, mille kielille se on käännetty tähän mennessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Paras suomenkielisen kirjallisuuden luettelo on tietokanta Fennica eli Suomen kansallisbibliografia. Siihen tallennetaan tieto kaikista suomeksi julkaistuista kirjoista, myös kirjoista, jotka on käännetty suomeen jostain muusta kielestä. Fennica sisältää myös ennakkotietoja kirjoista, jotka eivät ole ilmestyneet vielä. Fennican osoite on

http://fennica.csc.fi

Kotimaisista uutuuskirjoista on tietoa myös kustantajien kotisivuilla. Hyvä luettelo kotisivuista on osoitteessa Kirjastot.fi-sivustosta (kirjallisuus, kustantajat)

http://www.kirjastot.fi/fi-FI/kirjallisuus/kustantajat/

Jos haluaa löytää tietoa käännöksistä muihin kieliin, voi käyttää muiden maiden keskeisiä kirjastotietokantoja. Esim. italiankielisen kirjan käännöstä englannin kieleen voi etsiä Amerikan Kongressin kirjaston tietokannasta ja käännöstä ruotsin kieleen Ruotsin kirjastojen yhteisluettelosta LIBRIS WebSök tai Ruotsin kansalliskirjaston eli Kungliga bibliotekin tietokannasta. Ulkomaisten kirjastotietokantojen osoitteita löytää osoitteesta Kirjastot.fi (kirjastot, ulkomaiset kirjastot)

http://www.kirjastot.fi/fi-FI/kirjastot/ulkomaiset/

Hyvä ajatus on tutkia WorldCat-luetteloa, joka sisältää yli kymmenen tuhannen kirjaston luettelot,
http://worldcat.org/ .

Jos kyseessä on uusi käännös, voi olla niin, että siitä ei ole vielä ehditty viedä tietoja tietokantoihin. Silloin kannattaa etsiä Internetistä hakukoneella käyttäen tekijän nimeä hakusanana. Usein verkosta löytyy arvostelu myös käännöksestä.

Helsingin kaupunginkirjastossa voit käyttää myös kaupallisia tietokantoja, joista voi olla apua (esim. tietokantaa ”Books in Print”, joka sisältää tietoja myynnissä olevista englanninkielisistä kirjoista).