Laajakos on William Blaken tuotanto (lähinnä lyriikka) ja paljonkohan siitä on suomennettu?

Kysytty

Laajakos on William Blaken tuotanto (lähinnä lyriikka) ja paljonkohan siitä on suomennettu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä William Blaken teosluettelo alkukielellä :

"Illuminated Books":

c.1788: All Religions are One, There is No Natural Religion
1789: Songs of Innocence, The Book of Thel
1790-1793: The Marriage of Heaven and Hell
1793: Visions of the Daughters of Albion, America: a Prophecy
1794: Europe: a Prophecy, The First Book of Urizen, Songs of Experience (The sequel to Songs of Innocence, with many of its poems intended as counterpoints from the Fallen world to those in the first book, this was Blake's only Illuminated book to achieve even limited success in his lifetime. It includes the poems The Tyger and The Sick Rose)
1795: The Book of Los
c.1804-c.1811: Milton: a Poem
1804-1820: Jerusalem: The Emanation of The Giant Albion
Works by other authors illustrated by Blake:

1797: Edward Young, Night Thoughts
1805-1808: Robert Blair, The Grave
1819-1820: John Varley, Visionary Heads
1821: R.J. Thornton, Virgil
1823-1826: The Book of Job
1825-1827: Dante, The Divine Comedy (Blake died in 1827 with these watercolours still unfinished)

Teosluettelo ja muuta tietoa William Blakesta löytyy internet-osoittesta:
http://en.wikipedia.org/wiki/William_Blake#Works

Suomennoksia :
Blake, William : Taivaan ja helvetin avioliitto ja muuta proosaa. 1959.
Yksittäisiä runosuomennoksia on teoksissa:
Tuhat laulujen vuotta : valikoima länsimaista lyriikkaa. 1957.
Maailmankirjallisuuden kultainen kirja 3 : Englantilaisen kirjallisuuden kultainen kirja. 1933.
Ahti, Risto : William Blake & Vimmainen Genius. 2001.
Cd-levy Edelmann, Toni : Viattomuuden lauluja (2001) sisältää Edelmannin säveltämiä lauluja Hectorin suomentamiin William Blaken teksteihin.