Mikä on nimeltään satukirja, jossa on kerrottu ainakin eri kukkien synnystä. Mieleeni on jäänyt tarina vanamo-kukasta ja kuinka Jumala loi sen...

Kysytty

Mikä on nimeltään satukirja, jossa on kerrottu ainakin eri kukkien synnystä. Mieleeni on jäänyt tarina vanamo-kukasta ja kuinka Jumala loi sen...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En löytänyt satua vanamon luomisesta. Ehkä kysessä on
Kaija Pakkalan kirjoittama satu Kuinka vanamo sai tuoksunsa. Se on kirjassa:
Pakkanen, Kaija, Tilkkutäkki. Helsinki : Otava, 1988. Kirjassa ei ole muita kasveihin liittyviä satuja, mutta seuraavissa kahdessa kirjassa on monenmoisia luontoaiheisia satuja ja legendoja, mutta ei mitään vanamosta.
Gädke-Timm, Kora, Sinikello : legendoja kasveista. Porvoo : WSOY, 1978
Sainio, Venla, Kun isä jumalakin : Legendoja
Sley-kirjat, 1987.