Mikä on nestemäisen vedyn kemiallinen rakenne ja sen ominaisuudet?

Kysytty

Mikä on nestemäisen vedyn kemiallinen rakenne ja sen ominaisuudet?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Teoksessa Tekniikan kemia (2008) sanotaan, että vetyä (H - hydrogenium)esiintyy vapaana kaasuna vähän, mutta se muodostaa enemmän yhdisteitä kuin mikään muu alkuaine. Se on kevein alkuaine ja sen reaktioissa tarvitaan aina joko korkea lämpötila tai katalyytti, joka nopeuttaa reaktioita.

Nestemäistä vetyä eli nestevetyä käytetään nykyisin kantorakettien polttoaineena. Nestevedystä käytetään lyhennettä LH2. Lyhenne tulee siitä, että neste on englanniksi liquid ja vapaa vety on tavallisesti molekulaarisessa H2 muodosssa mistä nimen H2-osa. Tällaisia ajoaineita voidaan varastoida vain kylmänä ja siten vain rajallisen ajan ennen laukaisua. Nestevedyllä jäähdytetään moottorin suutinta ennen sen polttamista, tavallisesti nestehapella. Tuloksena oleva savukaasu on varsin puhdasta vettä, jossa on aavistus otsonia ja vetyperoksidia.

NTP:ssä (normal temperature and pressure, suom. normaali lämpötila ja paine) vety on kaasu, joten se tulee paineistaa ja jäähdyttää hyvin alhaiseen lämpötilaan, jotta sitä voidaan käyttää. 101,3325 kPa paineessa vety kiehuu 20,28 K lämpötilassa.

Vedyn massaenergiatiheys on käytettävissä olevista polttoaineista parhaimpia, 143 MJ/kg. Tämä on noin 40 prosenttia parempi kuin muilla rakettipolttoaineilla. Nestevedyn tiheys on 70,8 kg/m³ 20 K lämpötilassa.

Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Nestevety

Teoksessa Alkuaineiden kiehtova maailma (1993) kerrotaan, että tutkimuksen kohteena on vedyn käyttö poltto- ja dieselöljyn ja lentopetrolin vaihtoehtona. Lentokoneiden ja kuorma- ja linja-autojen polttoaineena käytettäisiin tulevaisuudessa nestemäistä vetyä tai kiinteää hydridiä. Vetykäyttöisten kulkuneuvojen etu on, että pakokaasut ovat lähes kokonaan vesihöyryä.

10 ääntä
Asiasanat

Kommentit

moi 8D