Otsikko
Mikä on Jouhkimow -sukunimen alkuperä? Mistä tämä suku on tunnettu?

Kysytty

Hei!
Mikä on Jouhkimow -sukunimen alkuperä? Mistä tämä suku on tunnettu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sukunimi on samaa perua kuin Jouhki. Kirjassa Sukunimet (Pirjo Mikkonen ja Sinikka Kauppala, Otava 2000) kerrotaan, että ortodoksiset karjalaiset ovat käyttäneet muotoja Jouhki, Jouhko, Jouhkima ja Jouko venäläisestä nimestä Jefim, Jevko (kr. nimestä Euthymios). Sukunimeksi vakiintunut mm. Harlussa, Salmissa ja Suistamolla, nykysin mm. Imatralla.

Jouhkimoweja on ollut vain muutama kymmenen. Sukunimeä sivutaan lyhyesti Jouhkin yhteydessä myös Outi Patrosen väitöskirjassa

Patronen, Outi. Rajakarjalaisen sukunimistön kehittyminen osana Suomen karjalankielisen ortodoksivähemmistön suomalaistumista 1818-1925. Helsingin yliopisto, 2017. Alla linkki väitöskirjaan:

https://helda.helsinki.fi/server/api/core/bitstreams/f15ff162-9baf-4a82…

Jouhkin sukuseura on olemassa, mutta heillä ei näyttäisi olevan nettisivuja. He voisivat tietää paremmin Jouhki/Jouhkimow-sukujen vaiheista. Sukuseura on julkaissut sukukirjan: Jouhkin Suku Harlun Läskelästä. (Valkamo, Pertti, et al., Jouhki sukuseura, 2002).