Mikä on Ali nimen alkuperä? Ja milloin kastettiin ensimmäiset Niina nimiset Suomessa?

Kysytty

Mikä on Ali nimen alkuperä? Ja milloin kastettiin ensimmäiset Niina nimiset Suomessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ali: arabialaisena nimenä merkitys = ylhäinen, ylevä, korkea, kiipeämistä merkitsevästä sanasta. Euroopassa käytetty lyhentymänä Al-alkuisista nimistä, kuten Suomessa Aleksanterista, jonka merkitys on (kreik.) puolustaja, suojelija. Lähde: Lempiäinen, Suuri etunimikirja.

Niina: Kiviniemen kirjassa Iita Linta Maria: etunimiopas vuosituhannen vaihteeseen kerrotaan, että Niina on ollut aiemmin harvinainen, mutta yleistynyt 1960-luvulla, muodossa Niina se on tullut almanakkaan 1973. Niina -nimisiä tiedetään 1890-luvulta alkaen, Karjalassa sitä on venäläisperäisenä esiintynyt vanhastaan.
Nimen merkityksestä löytyy vastauksia Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun arkistosta http://www.kirjastot.fi/fi-FI/tietopalvelu/arkisto.aspx
Ks. myös www.vaestorekisterikeskus.fi/ > Nimipalvelu
Kirjastoista löytyy runsaasti nimikirjoja.