Mikä olisi pienen levy-yhtiön paras väylä tarjota levyjä koko Suomen kirjastojen musiikkiosastoille?

Kysytty

Mikä olisi pienen levy-yhtiön paras väylä tarjota levyjä koko Suomen kirjastojen musiikkiosastoille?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Käytännössä ainoa toimiva ja helppo tapa on tarjota tuotteitaan BTJ Finland Oy:n listoille, mistä ne menevät useimpien suomalaisten kirjastojen tietoon. Taloudellisesti tämä ei ole välttämättä tuottoisaa, koska BTJ ottaa aineiston välittämisestä oman palkkionsa. Mutta jos itsellä ei ole aikaa tehdä myyntityötä, näin saa ainakin tuotteensa tarjolle (BTJ luonnollisesti itse päättää viime kädessä, mitä he tarjoavat). Yleiset yhteystiedot löytyvät tältä sivulta http://www.btj.fi/btj-yrityksena/yhteystiedot/ ja suoraan Heikki Karjalainen (09) 5840 4534 tai Carita Oksman (09) 5840 4516 (sähköpostiosoitteet muotoa etunimi.sukunimi@btj.fi).

Se toinen, työläämpi tapa on tarjota tuotteita suoraan kirjastoihin. Kaikkien yleisten kirjastojen osoitteet löytyvät verkosta osoitteesta http://hakemisto.kirjastot.fi/. Vinkkinä voi sanoa, että harva kirjasto ostaa musiikkia pelkän puhelinsoiton perusteella. Parempi on lähettää kirje, jossa tuote tai tuotteet esitellään. Sähköinen viesti, jossa on suora linkki soiviin näytteisiin, on myös mahdollinen. Käytännössä Suomessa on ehkä 50-75 kuntaa, jotka ehkä ostavat Top40-listan ulkopuolelta musiikkia eli ihan pieniä tuskin kannattaa lähestyä, rahaa ei todennäköisesti ole. Eikä se enää ole itsestään selvää isommissakaan kunnissa, joissa musiikkitoimintaa on voitu rajusti leikata aiempaa pienemmäksi.

Heikki Poroila
Tikkurilan kirjasto