Mikä oli Mika Waltarin ensimmäinen koulu ja minkä ikäinen hän oli koulun aloittaessaan?

Kysytty

Mikä oli Mika Waltarin ensimmäinen koulu ja minkä ikäinen hän oli koulun aloittaessaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mika Waltari aloitti koulunkäynnin syksyllä 1915 Augusta Lampenin johtamassa Valmistavassa koulussa. Waltari oli siis seitsenvuotias (tai täytti seitsemän juuri koulun alettua). Valmistava koulu sijaitsi Helsingissä Vuorimiehenkadun varrella. Waltari kävi tätä koulua kevääseen 1918. Talvella 1918 koulunkäynti tosin keskeytettiin sisällissodan vuoksi, ja Waltari oli sodan ajan Pornaisissa sukulaisten luona. Toukokuussa 1918 Valmistava koulu jatkui vielä jonkin aikaa. Syksyllä 1918 Waltari aloitti koulunkäynnin Helsingin Suomalaisessa Normaalilyseossa eli Norssissa.

Nämä tiedot löytyvät ainakin seuraavista kirjoista:
Waltari, Mika: Ihmisen ääni: nöyryys - intohimo. Toim. Ritva Haavikko. Porvoo: WSOY, 1978.
Waltari, Mika: Kirjailijan muistelmia. Toim. Ritva Haavikko. Porvoo: WSOY, 1980.

6 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Höpö, höpö, kiertokoulussa aloitti jo viisivuotiaana. Oli kanssani samalla luokalla.