Otsikko
Mikä kirja sopii oppilaalle, joka tykkää historiasta ja tunnistaa hyvin maiden lippuja? Pitää jännityksestä ja selkeydestä. Hän on 5. luokalla. Jokin helppo…

Kysytty

Mikä kirja sopii oppilaalle, joka tykkää historiasta ja tunnistaa hyvin maiden lippuja? Pitää jännityksestä ja selkeydestä. Hän on 5. luokalla. Jokin helppo lukuinen teos olisi nyt koulussa tehtävänä lukea.

Vastaus

Vastattu

Historiasta tykkäävälle lukijalle voisi suositella ainakin seuraavia kirjoja:

Helppolukuisten kirjojen hyllystä löytyy seuraava sarja, jossa on jo 20 osaa:

Magnus Ljunggren - Ritarikoulu

Ritarikoulun oppilaat Elias, Katriina ja Urho toilailevat keskiaikaisen historiallisissa tunnelmissa linnassaan ja sen ympäristössä.
Kirjat ovat hyvin helppoja ja selkeitä lukea, ja niissä on nopeasti etenevät tarinat.
Sarjan ensimmäinen osa on nimeltään Hurja laukka (2020), mutta niitä voi lukea missä tahansa järjestyksessä.

Lasten jännityskirjojen joukosta löytyy seuraavanlaisia kirjoja:

Tapani Bagge - Apassit

Apassit-sarja sijoittuu 1900-luvun alun Suomeen, ja niissä seikkailee Apasseiksi kutsuttu joukko lapsia. Apassit kohtaavat erilaisia jännittäviä kauhutarinoita ja mysteerejä, joita he selvittävät kuin kunnon salapoliisit.

Nämä kirjat pitävät jännityksessä ja opettavat historiasta monenlaisia asioita. Sarjaan on tullut jo kuusi kirjaa, joista ensimmäinen on Aavehevosen arvoitus (2018).

Martin Widmark - Ruusun salaisuus (2018)

Katkelma esittelytekstistä Helmet-verkkokirjastosta:
"[...] huippujännittävä yhdistelmä sarjakuvakerrontaa ja lastenromaania.

On vuosi 1918, ja Stefan ja hänen isänsä viettävät joulua ensimmäistä kertaa kahden kesken. Äidin poismeno on jättänyt monia kysymyksiä, joihin Stefanin on löydettävä vastaus. Hän lukee salaa kirjeen, jonka äiti on kirjoittanut juuri ennen kuolemaansa. Äiti kuulostaa siinä pelokkaalta. Yritys, jolle hän työskentelee, tuntuu pitävän häntä silmällä. Kirjeen lopussa on kuva ruususta, jonka terälehdillä kiemurtelee pienen pieniä kirjaimia. Äidin arvoituksellinen viesti johdattaa Stefanin ulos talvisen Tukholman kaduille etsimään uusia vihjeitä. Vähitellen Stefan tajuaa, että joku on hänen kannoillaan. Johtolanka johtolangalta hän alkaa ymmärtää, että hänen takaa-ajajansa on vastuussa myös hänen äitinsä kuolemasta."

Kirjassa on upea kuvitus, erikoiset chat-tyyppiset dialogit ja todella jännittävä tarina.
Kirjoittaja on Lasse-Maijan etsivätoimistojen tekijä.

Roope Lipasti - Palavan kaupungin lapset (2022) sekä sen jatko-osa Rauniokaupungin lapset (2023)

Lainattu esittelytekstistä Helmet-kirjastojen verkkokirjastosta:
"[...] historiallinen lastenromaani Turun palosta. Liekkien edetessä puutalokaupungin kaduilla lapset joutuvat vaarallisiin seikkailuihin.

Peter, Hulda ja Jaakko viettävät lämmintä syyskuun alkua ainoana huolenaan ravustusafäärien sujuminen. Yhtäkkiä heidän kotikaupunkinsa on tulessa. Keskellä kaaosta ja pakoa lapset saavat tehtävän: heidän täytyy pelastaa mittaamattoman arvokas kirja Tuomiokirkosta. Pelastusretkestä muodostuu hurja seikkailu, jonka vaaroista ja täpäristä tilanteista selvitään vain lasten neuvokkuudella ja rohkeudella.

Palavan kaupungin lapset on jännittävän seikkailun lisäksi kiehtova kuvaus eri taustoista tulevien lasten elämästä 1800-luvun alun Turussa."

Kirjan jatko-osassa jatketaan suoraan tulipaloa seuranneesta talvesta. Melkein koko kaupunki on palanut maan tasalle, eikä Suomen talvi ole armollinen. Monet ovat menettäneet kaiken omaisuutensa, useat näkevät nälkää. Kuitenkin toivoa on.
Etenkin Peter, Hulda ja Jaakko saavat tietää ryöstösaaliista, jonka eräs voro on vohkinut tulipalokaaoksen keskellä.
He lähtevät selvittämään aarteen sijaintia ja siinä sivussa auttavat avun tarpeessa olevia. Kaiken seikkailun aikana heille valkenee totuuksia kaupungista.

Seuraavat kirjat ovat hieman pidempiä ja haastavampia, mutta silti aiheeseen sopivia:

Ritva Toivola - Tuomas Karhumieli (2009) sekä sen jatko-osat Anni Unennäkijä (2011) ja Lumottu lehmus (2015)

Tämä hieman maagisen historialliseen Suomeen sijoittuva trilogia alkaa siitä, kun orvoksi jäänyt Tuomas aloittaa apulaisrenkinä Kellokosken kestikievarissa ja pian löytää vanhan, nuhjuisen karhuntaljan.

Vanha turkki paljastuu ennen pitkää maagiseksi, koska se on muinaiselta noidalta aikoinaan kadonnut taikaesine. Vaan mitä tapahtuukaan, kun Tuomas pukee sen päällensä eräänä kylmänä yönä?

Trilogian kertomukset ovat itsenäisiä tarinoita, mutta päähenkilöinä esiintyvien Tuomaan ja Annin kasvukertomukset ovat parhaimmillaan, kun tarinat lukee aloittaen ensimmäisestä.
Tarinassa ollaan teollistumisen kynnyksellä olevassa maassa, jossa junaradat, autot ja muut koneet pikkuhiljaa tulevat osaksi luonnonvoimien ja hevoskyytien maailmaan tottuneiden ihmisten elämää.