Otsikko
Miikä on smyygi- tai myykilaudan etymologia? Kumpaa suositelaan käytettävän?

Kysytty

Miikä on smyygi- tai myykilaudan etymologia? Kumpaa suositelaan käytettävän?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisen kirjallisuuden seuran julkaiseman, Erkki Helamaan Vanhan rakentajan sanakirjan mukaan käytettävä termi on smyygi (smyyki, myyki). Myykilauta on luultavasti jonkin alueen murresana.

Smyygi tulee ruotsalaisesta sanasta smyg. Suomennettuna siitä on käytetty useita eri muotoja: pieliovi, loukko, komero, viistomalli. Smyyg ts. oven ja ikkunan pieli.