Mieleeni on jäänyt soimaan radiossa joitain vuosia sitten kuulemani laulu, jonka kertosäkeessä sanottiin"Helsinki on maa jota meri rakastaa". En ole onnistunut…

Kysytty

Mieleeni on jäänyt soimaan radiossa joitain vuosia sitten kuulemani laulu, jonka kertosäkeessä sanottiin"Helsinki on maa jota meri rakastaa". En ole onnistunut jäljittämään sen alkuperää tai esittäjää (radiossa sen lauloi mies). Kenen säveltämä ja sanoittama se on, entä löytyykö äänitettä (kenen ja miltä vuodelta)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsinki-laulujen tuntija tunnisti laulun. Se on Bo Anderssonin tulkitsema "Helsinki" vuodelta 1978. Säveltäjä on Erna Tauro, alkuperäiset, ruotsinkieliset sanat ovat Bengt Ahlforsin, suomennos Esko Elstelän. Alkuperäinen nimi on "Helsingfors".

Kappale löytyy Erna Tauron ja Bo Anderssonin vuonna 1978 ilmestyneeltä LP:ltä ja vuonna 2001 ilmestyneeltä cd:ltä Syyslaulu, jotka löytyvät mm. Helmet-kirjastoista:

http://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Ssyyslaulu%20tauro%20anderss…