Metsästän runoa: Syksy on tullut ja myrskyelee ... lintuset pois pakenee .... Tekijä mahdollisesti Carl Fr. Dahlgren ja runon nimi Syyslaulu.

Kysytty

Metsästän runoa:
Syksy on tullut ja myrskyelee
... lintuset pois pakenee
....
Tekijä mahdollisesti Carl Fr. Dahlgren ja runon nimi Syyslaulu.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymys on varmaankin seuraavasta Syyslaulu nimisestä runosta, joka löytyy "Kansanopiston laulukirjasta" vuodelta 1947 (Otava). Tekijästä siinä ei kuitenkaan ole mainintaa, mutta sama laulu löytyy myös ruotsinkielisestä laulukirjasta Gröna visboken (saatavana monista Helsingin kaupunginkirjastoista), ja tekijäksi on merkitty Carl Fredric Dahlgren ja laulun nimi on Hösten är kommen. Kansanopiston laulukirjaa on saatavana Helsingin yliopiston (Unioninkatu 36, puh. (09) 191 23196) Fennica kokoelmasta. Tässä kuitenkin kyseisen runon sanat:

Syksy on tullut ja myrskyelee,
joutsen ja pääsky jo pois pakenee,
kukka on vaipunut sammalehen,
aalto se kuohuvi loiskuttaen.
Ahti se kantelons' kaikua suo,
luonnotar vihreän vaippansa luo.

Päivä on sammunut, maa pimenee,
ouruves' vuorelta virtaelee,
lähde sen juurella höyrynä vaan
ottavi kyynelet astiahan.
Jo kesä päätti matkansa maass',
tähtien yllä se loistavi taas.