Otsikko
Meillä on tekeillä Veteraanimatrikkeli ja siihen tulee myös luettelo lotista. Ainoa lottamatrikkeli jonka löysimme on Kariston julkaisema (1973)…

Kysytty

Meillä on tekeillä Veteraanimatrikkeli ja siihen tulee myös luettelo lotista. Ainoa lottamatrikkeli jonka löysimme on Kariston julkaisema (1973) Lottamatrikkeli : Etelä-Suomi. Onko vastaavia kirjoja ilmestynyt muita, erityisesti Karjalasta tulleet lotat kiinnostavat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lottamatrikkeleita on ilmestynyt useitakin. Suomen yliopistokirjastojen yhteistietokanta Lindasta löytyi 108 nimekettä. Hain nk. laajennettuna hakuna käyttäen asiasanoja "lotat" ja "matrikkelit". Kirjoja ei välttämättä ole saatavilla pääkaupunkiseudulla, mutta niitä voi pyytää kaukolainaksi muista Suomen kirjastoista. Kaukopalvelumaksu on 4 €/ kirja. Linda-tietokantaa et valitettavasti pääse selaamaan omalta koneeltasi, mutta se on käytettävissä pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen asiakastyöasemilla.

Helmet-aineistotietokannasta löytyvät seuraavat neljä matrikkelia, joissa on tiedoja myös lotista:
"Lotta Svärd : Etelä-Suomi"/ toim. Taito Seila. Hki : Aikakirja, 1973. ISBN 951-9098-03-8

"Jalkaväkirykmentti 56 : 1941-1944" / Kaino Tuokko. Hki: JR 56 säätiö, 1989. ISBN 952-90-1336-1

"Puolesta hengen ja heimon ja maan : kajaanilaisten sotavuodet 1939-1945". Kajaanin reserviupseerikerho, 2001. ISBN 952-91-3194-1.

"Isojoki sodan ja rauhan vuosina : talvi- ja jatkosodan matrikkeli" / toim. Esko Hernesharju. 1991.

Osoitteesta http://www.helmet.fi pääset tarkistamaan kirjojen sijainnin ja saatavuuden. Matrikkelit ovat yleensä käsikirjastoaineistoa, jota ei lainata ulos.

Kannattaisi varmasti myös kääntyä Maanpuolustuskorkeakoulun kirjaston puoleen. Yhteystiedot löydät oheisen linkin takaa: http://www.mpkk.fi/muut/kirjasto.html .

Toinen hyödyllinen osoite on Museoviraston kirjasto: http://www.nba.fi/fi/tietopalvelut