Löytyykö kirjastoista matrikkelia vuoden 1960 ylioppilaista Rovaniemen yhteislyseosta - Muistaakseni oli matrikkelin nimi "Pro patria" tai jotakin siihen…

Kysytty

Löytyykö kirjastoista matrikkelia vuoden 1960 ylioppilaista Rovaniemen yhteislyseosta - Muistaakseni oli matrikkelin nimi "Pro patria" tai jotakin siihen tyyliin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkoitat varmaankin vuosittain ilmestyvää Spes patriae -ylioppilasmatrikkelia, jossa kylläkin on ylioppilaita Suomen eri paikkakunnilta. Pelkästään Rovaniemen yhteislyseon ylioppilaista tuskin löytyy erillistä matrikkelia; ainakaan Suomen kansallisbibliografia ei sellaista tunne.

Esimerkiksi HelMet-kirjastoista Spes patriae löytyy vuodesta 1958 lähtien aina nykypäivään asti:
http://www.helmet.fi/search~S9*fin?/tspes+patriae/tspes+patriae/1%2C52%…-
Vuoden 1960 matrikkelissa on kyllä mukana myös Rovaniemen yhteislyseo.

1 ääntä

Kommentit

Kysymyksessä mainittu "Pro patria" kuuluu sekin Rovaniemen yhteislyseoon. Sankarivainajataulu oli 1960-luvulla keskusaulan perällä, ylimmässä kerroksessa, aamuhartauksien ja lakkiaisten puhujan selän takana. Samassa kerroksessa kielilinjalaiset oppivat latinan alkeita, muun muassa patria-sanan taivutusta ja käyttöyhteyksiä.

Kulloisetkin uudet ylioppilaat ja yo-kokeiden tulokset lueteltiin lyskan vuosikertomuksessa, joka jaettiin kaikille oppilaille, alaluokkalaisillekin.