Valkeavuoren 7B haluaa tietää, kuinka monta aatelista Suomessa on?

Kysytty

Valkeavuoren 7B haluaa tietää, kuinka monta aatelista Suomessa on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen aatelisista on tietoa suvuittain ja sukuihin kuuluvista henkilöistä.

Sukujen nimistä ja sukuihin kuuluvista henkilöistä saa tietoa verkkoartikkelista ja painetusta Suomen aateliskalenterista, josta uusin on vuodelta 2016. Aateliskalenterissa on tietoja myöa sukujen henkilöistä.

Aateliskalenterin 2013 mukaan sukuja on seuraavasti:
Ruhtinas = 1
Kreivit = 11
Vapaaherrat = 63
Ritari- ja aatelismiehet = 282

Osaan aatelissukuja ei synny enää uusia jäseniä. Tässä yhteydessä sanotaan, että suku on sammunut.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_aatelissuvuista

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Vastaus on hyvin vaillinainen. Kysyjähän kysyi aatelisten määrää Suomessa, ei Suomen ritarihuoneeseen kirjattujen aatelisten (tai aatelissukujen) määrää. Suomessa elää monia sellaistenkin aatelissukujen jäseniä joita ei ole kirjattu Suomen aateliskalenteriin kuten von Veh, von der Pahlen jne, jne... Kysymykseen onkin mahdotonta antaa tarkkaa vastausta. Valistunut arvaus on n. 1000 henkeä.