9.8.2006

Meillä on 14.8.2006 isän perunkirjoitus.En pääse paikalle.Kuinka laadin valtakirjan ja mitä siihen kirjoitan? Minulla ei ole tulostinta,joten joudun sen käsin kirjoittamaan.Tarvitaanko todistajat?

10.8.2006
10.8.2006

Malleja löytyy asiakirjaoppaista, esimerkiksi Lakitieto 3:sta sekä sen edellisistä painoksista Asiakirjakaavoja selityksineen, jotka ovat Esko Hakkilan ja Heikki Simolan kirjoittamia. Niitä on hyvin saatavilla Suomen kirjastoista, eivätkä kaavat ole vuosien varrella muuttuneet. - Kaksi todistajaa tarvitaan.

Kommentit

MIKSI TODISTAJAT ??
Olen saanut myös ohjeen, että todistajat eivätole pakollisia. Missä lainkohdassa tms on määrätty että valtakirjassa pitää olla todistajat.
MITÄ todistajat TODISTAVAT ?

Perintökaaren 20-luku koskee perunkirjoitusta. Se ei sisällä säännöstä valtakirjan muodosta.
Alla on linkki lakitekstiin Finlex-tietopankissa

x.fi/fi/laki/ajantasa/1965/19650040?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=perint%C3%B6

Kirja: Aulis Aarnio – Urpo Kangas –Pertti Puronen: Perunkirjoitusopas. Helsinki 2000. ISBN 952-14-0387-X. Kirja on esimerkiksi Eduskunnan kirjaston kokoelmissa.

Kirjassa on eri asiakirjojen kaavoja, mm. yksilöity valtakirja perunkirjoitusta varten.

Kysymyksenne mitä todistajat todistavat;
yleensä valtakirjassa todistajat todistavat nimikirjoituksen oikeaksi.

Edellinen kommentoija on oikeassa, todistajia ei tosiaan tarvita.

Todistajat suotavia eivät suinkaan pakollisia