Meillä on 14.8.2006 isän perunkirjoitus.En pääse paikalle.Kuinka laadin valtakirjan ja mitä siihen kirjoitan? Minulla ei ole tulostinta,joten joudun sen käsin…

Kysytty

Meillä on 14.8.2006 isän perunkirjoitus.En pääse paikalle.Kuinka laadin valtakirjan ja mitä siihen kirjoitan? Minulla ei ole tulostinta,joten joudun sen käsin kirjoittamaan.Tarvitaanko todistajat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Malleja löytyy asiakirjaoppaista, esimerkiksi Lakitieto 3:sta sekä sen edellisistä painoksista Asiakirjakaavoja selityksineen, jotka ovat Esko Hakkilan ja Heikki Simolan kirjoittamia. Niitä on hyvin saatavilla Suomen kirjastoista, eivätkä kaavat ole vuosien varrella muuttuneet. - Kaksi todistajaa tarvitaan.

15 ääntä

Kommentit

MIKSI TODISTAJAT ??
Olen saanut myös ohjeen, että todistajat eivätole pakollisia. Missä lainkohdassa tms on määrätty että valtakirjassa pitää olla todistajat.
MITÄ todistajat TODISTAVAT ?

Perintökaaren 20-luku koskee perunkirjoitusta. Se ei sisällä säännöstä valtakirjan muodosta.
Alla on linkki lakitekstiin Finlex-tietopankissa

x.fi/fi/laki/ajantasa/1965/19650040?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=perint%C3%B6

Kirja: Aulis Aarnio – Urpo Kangas –Pertti Puronen: Perunkirjoitusopas. Helsinki 2000. ISBN 952-14-0387-X. Kirja on esimerkiksi Eduskunnan kirjaston kokoelmissa.

Kirjassa on eri asiakirjojen kaavoja, mm. yksilöity valtakirja perunkirjoitusta varten.

Kysymyksenne mitä todistajat todistavat;
yleensä valtakirjassa todistajat todistavat nimikirjoituksen oikeaksi.

Edellinen kommentoija on oikeassa, todistajia ei tosiaan tarvita.

Todistajat suotavia eivät suinkaan pakollisia