Otsikko
Martti Airilan kirjassa Johdatusta kielen teoriaan III. Sanaluokat (1952) mainitaan kielitieteen termit ´isonyyminen´, ´modifikatiivi´ ja ´medifikatiivi´,…

Kysytty

Martti Airilan kirjassa Johdatusta kielen teoriaan III. Sanaluokat (1952) mainitaan kielitieteen termit ´isonyyminen´, ´modifikatiivi´ ja ´modifikatiivi´, joita ei kummoisemmin selitetä. Mitä nämä tarkoittavat? Ovatko vielä termeinä käytössä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ahlman (1939: 185–189) nimittää isonyymeiksi sellaisia sanoja tai ilmauksia, jotka syntaktisessa suhteessa ovat toistensa veroisia, niin että ne voidaan asettaa toistensantilalle lauseeseen. Näin ollen lause on kumman hyvänsä sanan sisältäessä kielellisestimahdollinen, ja sen syntaktiset suhteet pysyvät samoina. Anne Maijastiina Vileniuksen pro gradu-tutkielmassaan Minä sulle homonyymit näytän. Kielellinen leikittely Pertti Jarlan Fingerpori-sarjakuvassa. Isonyymejä esitetään näin: [Jumala sanoo Jeesukselle:] KÄVIN LUOMASSA VÄHÄN LUNTA Sanalla luoda on tässä stripissä kaksoismerkitys. Koska viestin lähettäjä on Jumala, sillä voidaan nähdä olevan merkitys ’tuottaa (tyhjästä) jotakin, aiheuttaa jonkin olemassaolo’,esim. Alussa Jumala loi taivaan ja maan (KS).Luominen voi olla Kielitoimiston sanakirjan (KS) mukaan myös lapiolla siirtämistä, lapioimista, esim. Luoda lunta. Lumen luomisella normaalissa kielenkäyttötilanteessa tarkoitetaan jälkimmäistä tulkintaa, lumen lapioimista. Molemmat tulkinnat ovat osuvia; vitsin ytimessä oleva polyseeminen verbi luoda on isonyyminen kummassakin tulkinnassa.

Modifikatiivi, modifikaatio, modifikaatti muunnos, muutos, muuntuma, mukauma, muunnettu, muutettu, muuntamalla syntynyt ( Valpola, Veli: Suuri sivistyssanakirja, 2000. Medifikatiiviä sen sijaan ei lähteistä löytynyt. Tuo Airilan kirja on meiltä lainassa. Palaan asiaan kunhan kirja palautuu.