Mahtaakohan Uuden Suomen painettuja vuosikertoja olla enää kirjastoissa tai arkistoissa missään päin Suomea? Kansalliskirjastolla on toki mikrofilmatut kopiot…

Kysytty

Hei,

Mahtaakohan Uuden Suomen painettuja vuosikertoja olla enää kirjastoissa tai arkistoissa missään päin Suomea? Kansalliskirjastolla on toki mikrofilmatut kopiot ja nykyään jopa digimuotoiset versiot, mutta näissä esim. kuvien laatu on sen verran huono, että niistä on paikkapaikoin mahdotonta saada selvää. Alkuperäisten kuvien originaaleja ei ilmeisesti enää ole olemassa. Uuden Suomen toimitus ei vastannut kysymykseen, eikä JOKA tai Lehtikuvan arkistosta näitä kuvia löytynyt. Toivon, että jostain päin saattaisi löytyä ehkäpä jopa alkuperäiset painetut, joissa kuvat olisivat lähella alkuperäistä painolaatua ja näin ollen varmaankin selkeämpiä kuin mikrofilmi- ja digikopiot.

Vastaus

Vastattu

Valitettavasti kirjastoilla on Uuden Suomen vanhoista vuosikerroista vain mikrofilmatut versiot, ja nämäkin vain joissakin kirjastoissa.

https://www.finna.fi/Search/Results?sort=relevance&bool0%5B%5D=AND&lookfor0%5B%5D=0355-5461&type0%5B%5D=ISN&lookfor0%5B%5D=&type0%5B%5D=AllFields&join=AND&limit=20

Lisäksi vuoden 1919-1929 lehdet ovat vapaasti verkossa luettavisissa:

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/titles/0355-5461?display=THUMB&year=1929

0 ääntä

Kommentit

Ehkä Turun yliopiston kirjasto, Jyväskylän yliopiston kirjasto tai Åbo Akademin kirjasto voisi auttaa? Kansalliskirjaston lisäksi myös ne ovat saaneet painetut lehdet aikoinaan tuoreeltaan vapaakappaleina. Varmasti lehdet ovat ainakin tallella, mutta en tiedä, onko pääsy niiden äärelle helpompaa ja vähemmän luvanvaraista kuin Kansalliskirjastossa.