Lupasin selvittää kysyjälle, milloin Raumalla tapahtui - ehkä 1960-luvulla - Rilke Oy:n räjähdysonnettomuus. Kyse ei siis ole Raumalla vuonna 1947…

Kysytty

Lupasin selvittää kysyjälle, milloin Raumalla tapahtui - ehkä 1960-luvulla - Rilke Oy:n räjähdysonnettomuus. Kyse ei siis ole Raumalla vuonna 1947 tapahtuneesta tuhoisasta räjähdysonnettomuudesta. Räjähdys oli kuulunut Laitilan Vaimaroon asti. Löytyykö päivämäärä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Raikka Oy:n tehtailla Raumalla on sattunut kaksi räjähdysonnettomuutta. Tämän yhtiön perustaja Ilmari Liikkanen oli perustanut myös Rilke Ky:n, joten kyse lienee kysymästäsi yhtiöstä.
Räjähdys ja tulipalo tuhosivat Raikka Oy:n nallitehtaan Kaarolla 12.1.1965. Onnettomuudessa loukkaantui 5 ihmistä ja noin 50 asuinrakennusta vaurioitui.
Raikka Oy:n Kinnon tehtaalla tapahtui 22.11.1977 räjähdysonnettomuus, jossa kuoli 2 työntekijää. Tietoja tästä onnettomuudesta löytyy Raikan onnettomuuden tutkijalautakunnan tutkimusselostuksesta (Komiteanmietintö 1978:51).
Sanomalehti Länsi-Suomi uutisoi onnettomuuksista räjähdysten jälkeisinä päivinä.
Tietoja Raikka Oy:n historiasta löytyy yhtiön nettisivuilta: http://www.raikka.fi/historia.html

9 ääntä

Kommentit

Isäni loukantiui ,koska lähti katsomaan mitä oli tapahtunut