Onko Rauman kunnasta olemassa mitään kirjoja yms. kirjallista aineistoa?

Kysytty

Onko Rauman kunnasta olemassa mitään kirjoja yms. kirjallista aineistoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjallisuutta Rauman kaupungista ja Raumasta yleensä löytyy jonkin verran, esimerkiksi
Heino, Ulla, Rauma : Idylliä ja tehokkuutta 1875-2000, Rauman kaupunki, 2002 (Pori : Kehitys).
Minun Raumani, (Veikkola, Vesa, Forssell, Johnny-Kai, Rauman kaupunki), Rauman kaupunki, 1992 (Vaasa : Vaasa oy).

Erityisesti kunnallisasioista löytyy tietoa kaupungin vuosikertomuksista, uusin on Rauman kaupungin vuosikertomus 2004, Rauma : Rauman kaupunki, 2005. Rauman kuntaliitoksesta löytyy tietoa teoksesta Haveri, Arto, Muutosprosessit ja johtajuus : kuinka kunnat yhdistyvät?Helsinki : Suomen kuntaliitto, 2000.

Lisäksi muuta tietoa sekä matkailutietoa Raumasta on luettavissa seuraavassa materiaalissa,
Suomalaisia puukaupunkeja: Rauma, [... valokuvat: Elisa El Harouny, Timo Tuomi] ; [inventointikartat: Olli-Pekka Riipinen], Helsinki : Edita, 1996
Niemi, Tapio, Vanhan Rauman vuosisadat, [Rauma] : T. Niemi, 2000 .
Vanha Rauma, [julk. Kaupunkimaisten yhdyskuntien kehittämiskampanja -toimikunta], [Hki] : Sisäasiainministeriö. Kaavoitus- ja rakennusosa sto], Valtion painatuskeskus [jakaja], 1982.

Yleiset Suomi-tietoutta sisältävät hakuteokset, esim. Finlandia, sisältävät tietoa kaupungeista ja niiden historiasta sekä luonnon olosuhteista, mutta koska hakuteossarjat eivät ole uusia, ei tilastotietoa tai tietoa vaikkapa tämän hetkisestä elinkeinoelämästä ja väestöstä kannata etsiä niistä. Tilastoja tutkiessa on syytä tutustua Suomen tilastolliseen vuosikirjaan. Uusin on Suomen tilastollinen vuosikirja. 2004 : 99. vuosikerta (uusi sarja), [julkaisija:] Tilastokeskus, Helsinki : Tilastokeskus, 2004.

Rauman kaupungin asioista, kunnallishallinnosta ja yleistietoa Raumasta, sen luonnonympäristöstä, liikennenyhteyksistä, väestöstä, asumisesta ja palveluista sekä alueellisesta kehittämisestä löytyy helpoiten Rauman kaupungin verkkosivuilta http://www.rauma.fi .