Luokittelevatko kaikki kirjastot itse kirjansa, vai tehdäänkö se jossain kootusti?

Kysytty

Luokittelevatko kaikki kirjastot itse kirjansa, vai tehdäänkö se jossain kootusti?

Vastaus

Vastattu

Eri kirjastoilla on käytössä erilaisia luokitusjärjestelmiä.

Helsingin kaupunginkirjastolla on aivan oma järjestelmänsä, HKLJ, jota ei käytä mikään muu kirjasto. Se löytyy täältä: http://finto.fi/hklj/fi/

Suomen muut yleiset kirjastot käyttävät pääsääntöisesti Yleisten kirjastojen luokitusjärjestelmää, YKL:ää: http://finto.fi/ykl/fi/

Tieteellisillä kirjastoilla taas on käytössä UDK-luokitus, johon voit tutustua täällä: https://www.kiwi.fi/display/Kansallisbibliografiapalvelut/Monografia-aineiston+UDK-luokituskaavio

Luokittelua ei enimmäkseen kuitenkaan tehdä villisti jokaisessa kirjastojen toimipisteessä erikseen, vaan yleensä luokittelu on sen kirjastoyksikön tehtävä, joka muutenkin hoitaa aineiston luettelointia. Esimerkiksi Helsingin kaupunginkirjaston kaikkien toimipisteiden aineisto luetteloidaan ja luokitellaan yksikössä, jonka nimi on Kirjastoverkon yhteiset palvelut. Myös Espoon ja Vantaan kaupunginkirjastoilla on vastaavanlaiset aineistoyksikkönsä, samoin tieteellisillä kirjastoilla.

Ihanteellistahan tietysti olisi, että kaikki luettelointi- ja luokittelutehtävät voitaisiin hoitaa valtakunnallisella tasolla keskitetysti, mutta valitettavasti tämä ei toistaiseksi ole mahdollista mm. juuri erilaisten luettelointiformaattien ja luokitusjärjestelmien sekä myös toisistaan poikkeavien kirjastojärjestelmien vuoksi.