Lukion matematiikan koe sähköistetään keväällä 2019. Laskukoneita suositellaan lukiolaisille, mutta onko se tarpeellinen oikeasti, jos lukio on antanut…

Kysytty

Moi,
Lukion matematiikan koe sähköistetään keväällä 2019.
Laskukoneita suositellaan lukiolaisille, mutta onko se tarpeellinen oikeasti, jos lukio on antanut läppärin, jossa laskin ja laskentaohjelmat jo ovat? Mistä asiaan saisi vastauksen , jos haluaa laajemman otannan kuin yhden matematiikan opettajan ehkä markkinahenkistyneen kannan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ylioppilastutkinto.fi-sivustolla on tietoa digitaalisesta ylioppilastutkinnosta.

Ylioppilastutkintolautakunnan tiedotteessa kerrotaan apuvälineiden käytöstä sähköisen matematiikan kokeen A-osassa näin:

"...ylioppilaskokeissa on mahdollista käyttää erillistä laskinta ja painettua taulukkoaineistoa syksyn 2020 kokeeseen saakka. Kokelas ei saa hyödyntää erillistä laskinta sähköisen kokeen A-osassa. Kevään 2021 tutkintokerrasta alkaen kokeessa käytetään vain sähköisessä koeympäristössä olevia apuvälineitä ja materiaaleja."

Eli laskinta toistaiseksi saa, mutta ei ole pakollista käyttää.

Sivustolta lisää tietoa:

https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Sahkoinen_t…