Otsikko
Luin useita vuosia sitten lehdestä runon, jota en muista kokonaan saatika tekijääkään. Se oli todennäköisesti jostain kirjasta lainaus. Vain tällaisen pätkän…

Kysytty

Luin useita vuosia sitten lehdestä runon, jota en muista kokonaan saatika tekijääkään. Se oli todennäköisesti jostain kirjasta lainaus. Vain tällaisen pätkän siitä muistan: "-- kun vaimosi eevansa vanhan sen irti päästävi villinä pihaan, ole mies, älä hulluna sorru sä vihaan --" En valitettavasti ole myöskään varma sanamuodoista, mutta enimmäkseen pätkä meni noin. Tuo vakava mutta hauska pätkä on jäänyt elävästi mieleeni. Lisäksi en ole varma, muistanko teoksen nimen, mutta jotenkin hatara muistikuva että "Kolme pappia taivaanportilla" -nimi jotenkin liittyisi asiaan. Tahtoisin kovasti löytää kyseisen runon, jos vaikka tekijän ja teoksen muut runot olisivat yhtä hauskaa ja osuvaa luettavaa hauskoine sanakäänteineen. Runo saattaa olla aika vanhakin. Olisin hyvin kiitollinen jos löytäisitte tämän!

Vastaus

Vastattu

"Jos vaimosi eevansa vanhan sen / joskus päästävi irti pihaan, / ole mies, älä menetä malttias / ja hulluna lankea vihaan" alkaa Yksi opettavainen runo Vilho Rantasen kokoelmassa Viisi pappia taivaan portilla (1952). Se sisältyy myös neljä Rantasen runoteosta yksiin kansiin kokoavaan Runot-kirjaan.

Runojen viimeisimmän painoksen (1996) kustantajan mukaan "Vilho Rantasen monipuolinen tuotanto käsittää laulu- ja kertovaa runoutta sekä terävällä huumorilla höystettyä iskevää satiiria".