Luin muinoin Msrtin Cruz Smithin Arkadi Renko -dekkarisarjaa siihen saakka, mihin asti sitä suomeksi löytyy, eli kirjaan Havannanlahti. Eivät ne teokset nyt…

Kysytty

Luin muinoin Msrtin Cruz Smithin Arkadi Renko -dekkarisarjaa siihen saakka, mihin asti sitä suomeksi löytyy, eli kirjaan Havannanlahti. Eivät ne teokset nyt niin häävejä olleet, ettäkö alkaisin sarjan muita osia englanniksi ostamaan ja tavaamaan. Sen verran olivat kuitenkin häävejä, että huomaan näin vielä vuosienkin päästä välillä ajattelevani tätä Renkoa. Sillä nyt ei ollut kauhean mukavaa, eikä ainakaan iloksi kääntynyt siellä Havannanlahdella. Kaikenlaisissa litkuissa piti uida ja aina sitä joku korsto hakkasi rintaan. Netin kautta saatavilla olevat kirjasarjan loppuosien juonilyhennelmät kuivailevat miljöötä ja äksöniä, mutteivät oikein vastaa kysymykseeni - joten kysyn teiltä: Miten herra Renkon kävi? Menikö se piruparka vielä uusiin naimisiin? Kuoliko keuhkosyöpään Bielomoreineen? Oligarkiksi ei tainnut olla edellytyksiä edetä...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaikkia kirjoja ei ole saatavilla, joten vastaus pohjautuu myös verkkolähteisiin. Arkadi Renko näyttää olevan sitkeästi elossa ja pitkälti muuttumaton 2010-luvulla. Hän palasi Moskovaan, toimii yhä rikosetsivänä ja ratkoo rikoksia, joita hänen korruptoitunut syyttäjäesimiehensä ei aina haluaisi hänen ratkovan. Ura ei siis ole edennyt eikä Renkon persoona kauheasti kehittynyt. Tämä siitäkin huolimatta, että hän sai luodin päähänsä. Hän toipui kuitenkin nopeasti, eikä tunnu hätkähtävän, vaikka luodinsirpaleet liikuskelevat kallon sisällä. "Sitten voikin panna tupakaksi", hän toteaa fatalistisesti viimeisen kuultuaan, joten tupakointi jatkuu eikä keuhkosyöpä vielä uhkaa. Ikäkään ei juuri hidasta.

Uudelleen naimisiin Renko ei ole mennyt, vaikka suhde tohtori Eva Kazkan kanssa vaikuttikin vakavalta. Se ei kuitenkaan kestänyt Renkon vaarallista työnkuvaa, ja sen jälkeen Renkolla on ollut parikin naisystävää. Sen sijaan hänestä on tullut "osa-aikaisä" orpokodissa tapaamalleen katupojalle, joka on haka shakissa.

https://astrofella.wordpress.com/2016/06/13/wolves-eat-dogs-martin-cruz…

https://astrofella.wordpress.com/2016/06/27/stalins-ghost-martin-cruz-s…

https://astrofella.wordpress.com/2016/07/04/three-stations-martin-cruz-…

https://astrofella.wordpress.com/2016/07/08/tatiana-martin-cruz-smith/

https://www.goodreads.com/book/show/43822835-the-siberian-dilemma

1 ääntä

Kommentit

Kiitos vastauksesta! Sainpa rauhan tältä... Onneksi en alkanut ostelemaan niitä loppuja kirjoja. Voi noita kirjoitusvirheitä tuossa alkuperäisessä kysymyksessä, jo hävettää.