Otsikko
Luin koskettavan kirjan kouluikäisenä ja pidin siitä esitelmänkin mutta nimi on hukkunut muistista. Kirja kertoo kahdesta pikkupojasta (veljeksistä) Dresdenin…

Kysytty

Luin koskettavan kirjan kouluikäisenä ja pidin siitä esitelmänkin mutta nimi on hukkunut muistista. Kirja kertoo kahdesta pikkupojasta (veljeksistä) Dresdenin pommitusten keskellä ja heidän kohtaloistaan (äiti ja isä kadonneet/kuolleet? sodan melskeessä) Asia on vaivannut jo monta vuotta, löytyisikö vastaus tätä kautta?!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisiko teos olla näiden Kirjasammon kirjojen joukossa, joiden tapahtumapaikkana on Dresden: Roul Tunley: Pako Dresdenistä, Mňačko, Ladislav; Dresdenin yö? Kurt Vonnegutin Teurastamo 5, joka kuvaa pommituksia, on ollut kouluissa lukemistona.

Se voisi olla muistelmateos, esimerkiksi Victor Klemprerin päiväkirjat on käännetty suomeksikin: Haluan todistaa : päiväkirjat 1933-1945 / Klemperer, Victor, kirjoittaja ; Kinnunen, Matti, kääntäjä, 2001.