Hallussani on perintöryijy. Myyntiä silmälläpitäen haluaisin tietää kenen suunnittelema ja mikä on ryijyn nimi. Mistä voisin tiedustella ko. asiaa.

Kysytty

Hallussani on perintöryijy. Myyntiä silmälläpitäen haluaisin tietää kenen suunnittelema ja mikä on ryijyn nimi.
Mistä voisin tiedustella ko. asiaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoissa on ryijyjä käsitteleviä teoksia, joista voi päästä perille mallin suunnittelijasta. Vanhoja ryijyjä esittelevät mm. U.T. Sireliuksen "Suomen ryijyt"; Toikka-Karvonen "Ryijy"; "Ryijy", jonka on julkaissut Helmi Vuorelma OY; Anja Louhio "Taideryijyjä".
Glorian antiikki -lehdessä on "Mikä, missä, milloin" -palsta, johon voi lähettää kysymyksiä (PL 100, 00040 Sanoma Magazines). Avotakan nettilehdessä (www.avotakka.fi) on sivut "Antiikkia nyt", jossa on myös kysymysten arkisto. Myös Suomen käsityön ystävät huolehtivat suomalaisesta käsityöperinteestä (www.kasityonystavat.fi). Käsityöliikkeissä on vielä saatavana perinteisten ryijymallien teko-ohjeita, joista voi selvitä ryijyn alkuperä.