Otsikko
Luin jostain että uutta energiaa ei voi luoda, ja että maailmassa olevat energiat pysyvät aina vakiona. Tällöin ei myöskään ydinvoimalat luo uutta energiaa,…

Kysytty

Luin jostain että uutta energiaa ei voi luoda, ja että maailmassa olevat energiat pysyvät aina vakiona. Tällöin ei myöskään ydinvoimalat luo uutta energiaa, vaan ne muuttavat ainoastaan olemassa olevan energian muodon yhdestä toiseen. Pitäneekö tämä paikkansa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä se pitää paikkansa. Energian määrä suljetussa järjestelmässä - jollainen myös maailmankaikkeutemme fyysikoiden näkemyksen mukaan on - energiaa ei synny eikä katoa, se vain muuttaa muotoaan tavoilla, jotka eivät aina ole arkijärjellä helposti havaittavissa.

Ydinvoimala hyödyntää atomiytimien sidosenergiaa sitä vapauttamalla, jolloin osa atomien massasta muuttuu hyödynnettäväksi energiaksi. Tuo ihmisen käyttöön vapautuva energia on siis ollut koko ajan olemassa toisessa muodossa, uutta on vain sen olomuoto.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto