Otsikko
Luin "joskus jostain" jutun kirjasta, jossa selitettiin ruoanlaiton kemiaa ja fysiikkaa. Siis esimerkiksi sitä, *miksi* lihan rakenne muuttuu kypsentäessä,…

Kysytty

Luin "joskus jostain" jutun kirjasta, jossa selitettiin ruoanlaiton kemiaa ja fysiikkaa. Siis esimerkiksi sitä, *miksi* lihan rakenne muuttuu kypsentäessä, miksi kovasta perunasta tulee kuumentaessa pehmeä jne. Aihe kiinnosti jo silloin, mutta unohdin harmikseni kirjan nimen. En edes muista, minkä kielisestä kirjasta oli kyse. Mahtaisikohan teidän salapoliisit löytää tämän opuksen?

Vastaus

Vastattu

Tällaisesta aiheesta kertovia kirjoja on yllättävän paljon, joten valitettavasti kuvauksesi ei riitä rajaamaan hakua yhteen ja tiettyyn kirjaan. Kannattaa tutkia finna-tietokannasta osoitteessa finna.fi, tai sitten paikallisen kirjastosi finna-sivuilta, esimerkiksi hakusanalla elintarvikekemia, josko kyseinen kirja löytyisi kirjastosta. Itse löysin mm. tällaisia kirjoja: Kemiaa keittiössä, Kaksi kokkia ja kemisti, Hyppysellinen tiedettä : valuomenapiirakka ja muita kokeiluja keittiössä.