Luin, että ruotsissa viidestä sijamuodosta on jäljellä nominatiivin lisäksi enää genetiivi. Mitkä ne kolme muuta olivat?

Kysytty

Luin, että ruotsissa viidestä sijamuodosta on jäljellä nominatiivin lisäksi enää genetiivi. Mitkä ne kolme muuta olivat?

Vastaus

Vastattu

Ruotsalaista kielihistoriaa käsitteleviltä sivuilta löytyy tieto siitä, että useampien sijamuotojen käyttö on muuttunut keskiajan loppuun mennessä, jolloin kahden sijamuodon käyttö vakiintui, Istitutet för språk och folkminnen, https://www.isof.se/lar-dig-mer/kunskapsbanker/lar-dig-mer-om-svenska-s…

ja Svenska institutet, https://si.se/sa-arbetar-vi/svenskan-i-varlden/artiklar-om-sprak/kort-s….

Niiden mukaan varhemmin käytössä oli neljä sijamuotoa: nominatiivi, akkusatiivi, genetiivi ja datiivi.

Esimerkkisanana artikkeleissa on sana fisker (nom.), fisk (akk.), fisks (gen.) ja fiski (dat.), joka on nykymuodossaan siis fisk (nom.), fisks (gen.)= kala.

2 ääntä

Kommentit

Kertoisipa kysyjä, mistä hän luki "viidestä sijamuodosta"! Mistään verkkolähteistä ei löytynyt useampaa kuin kirjaston vastaajan luettelemat neljä substantiivien sijamuotoa - samat, jotka ovat monelle tuttuja nykysaksan peruskieliopista ja jotka kuuluvat yhä islantiin. Latinan alkeiskurssilla sitä vastoin opetellaan heti kaikista substantiiveista viideskin sija: nominatiivi, akkusatiivi, genetiivi, datiivi ja ablatiivi.
Eräissä lähteissä huomautetaan lisäksi, että ruotsissa eräillä pronomineilla on myös akkusatiivia vastaava muoto, esimerkiksi du - din - dig.