Vanhat Aamulehdet Tampereen kirjastoissa

Kysytty

Hei. Löytyykö vanhempia Aamulehtiä kirjastosta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä vain, vanhoihin Aamulehtiin pääsee käsiksi Tampereen kaupunginkirjaston kautta. Tapoja on erilaisia riippuen siitä, miten vanhaa lehteä haet.

Kirjaston asiakaskoneilla ja kirjaston langattomassa verkossa myös omalla laitteella on käytettävissä erilaisia arkistotietokantoja. Näistä Suomen media-arkisto sisältää Aamulehden artikkelit vuodesta 1995 lähtien. Tähän tietokantaan  tosin talletetaan vain juttujen teksti, kuvia tai esim. ilmoituksia sieltä ei löydy. ePress-palvelusta löytyvät puolestaan näköisversioina kaikki Aamulehden numerot viimeisen kahden vuoden ajalta. Tietokantojen käyttöön voit kysyä tarvittaessa opastusta henkilökunnalta.

Kirjaston lehtilukusali säilyttää Aamulehden vuosikerrat, joten sen varastosta löytyvät lehdet aina 1800-luvun puolelta asti. Lehtilukusali sijaitsee nykyään pääkirjasto Metsossa.

Kirjaston eri toimipisteet säilyttävät sanomalehtiä hieman vaihtelevia aikoja. Viikon-parin takaisia lehtiä voi kysyä lähikirjastostaan.

3 ääntä

Kommentit

Eikö Metsossa ole enää mikrofilmattuja Aamulehtiä ja satoja muita kotimaisia lehtiä, ilmestymisestään lähtien/koko ilmestymisensä ajan? Vai uupuiko tämä osio vastauksesta vain?

Voin vahvistaa että Metsossa on edelleenkin Aamulehti ja useita muita lehtiä luettavissa myös mikrofilmiltä.