Löytyykö tilastoa siitä, mitkä ovat kymmenen lainatuinta kirjaa yleisissä kirjastoissa esim. vuonna 1998. Tai onko joku kirjasto erikseen tilastoinut. Kemi on…

Kysytty

Löytyykö tilastoa siitä, mitkä ovat kymmenen lainatuinta kirjaa yleisissä kirjastoissa esim. vuonna 1998. Tai onko joku kirjasto erikseen tilastoinut. Kemi on kuulemma listannut viime vuoden lainatuimmat. Olisi kiva verrata.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oulun kaupunginkirjastossa ei ole listattu lainatuimpia eikä varatuimpia kirjoja viime vuosina, koska listaukset eivät anna luotettavaa tietoa ainakaan suuressa kirjastossa. Kappalemäärät vaikuttavat siihen, mitä aineistoa listaukseen tulee. Suuressa kirjastossa nimekettä hankitaan yhdestä useaan kymmeneen kappaleeseen. Ja kun aikakauslehtiäkin lainataan, lehtivuosikertojen irtonumeroista kertyy runsaasti lainauksia.

Samaan kysymykseen on vastattu 20.8.99. Kirjastoissa arvioidaan suositut kirjat näppituntumalla. Vastaaja oli soittanut muutamiin kirjastoihin ja saanut vastauksia, ettei tällaista listausta voi saada.